Socialisering av valpar från 5 till 8 veckors ålder

av Irene Jarnved

Veckorna går och valparna utvecklas snabbt både fysiskt och psykiskt. De behöver mer fysiskt utrymme och blir mer krävande när det gäller aktiviteter och sysselsättningar. De sover kortare perioder i taget och när de är vakna har de ett allt större behov av att utforska.

Förbered dig på att den här perioden kommer att vara den mest tidskrävande för dig som uppfödare. Men samtidigt är det definitivt också den roligaste och mest intressanta!

Motorik och utforskarlust

Från cirka 5 veckors ålder kommer du vanligtvis att se valparna, tillsammans eller var för sig, röra sig allt längre bort från tiken och den bekanta miljön för att utforska nya och spännande ”oupptäckta” områden. Detta kan ske både inne i hemmet och ute i trädgården.

De motoriska färdigheterna utvecklas också. Det innebär att valpens kropp och ben blir mer ”strömlinjeformade” och kan röra sig snabbare och hålla balansen bättre.

Från att inte ha haft någon kroppskännedom är det under den här perioden som valparna lär sig att samordna sina rörelser. De börjar galoppera och kan springa runt hörn utan att falla (åtminstone inte varje gång). De förflyttar sig längre bort på kortare tid, vilket de drar full nytta av när de nyfiket utforskar sin omgivning.

Lek och relationer

Valparnas syn har utvecklats så att de kan se rörelser och föremål på 1-2 meters avstånd. Och hörseln är nu fullt utvecklad. Nu när valparna har fått en mycket skarpare omvärldsuppfattning har de mycket mer kontakt med varandra – och deras sociala relationer utvecklas.

Deras inbördes lek ändrar karaktär och blir mer våldsam och rå, vilket hjälper dem att lära sig om sina egna och sina syskons styrkor och svagheter.

En oumbärlig kunskap som de tar med sig i sin ”erfarenhetsryggsäck” när de går ut i den verkliga världen och möter främmande hundar.

Tikens pedagogiska roll

Tiken ska följa valparnas utveckling och – när valparna är redo att förstå förbud och träning – i allt högre grad ta på sig denna roll. Detta innebär att den ömsesidiga leken får ett mer pedagogiskt syfte. Hon kan till exempel demonstrera genom att lämna ett ben i mitten av valpflocken. Hon väntar sedan på att en av valparna ska ta initiativ till att ta benet. Detta försök resulterar i en omedelbar tillrättavisning genom att hon morrar, går fram och tar benet. Hon skapar situationen för att lära valparna att respektera de gränser som sätts upp för dem.

Aktiviteter som stimulerar

Valparna har ett ökande behov av stimulans under sina sista veckor hos uppfödaren. Och de måste få nya intryck för att utvecklas i detta viktiga skede av livet. De ska inte bara vara i trädgården och leka med de andra valparna i kullen – de måste få uppleva den värld som kommer att omge dem i framtiden:

  • Vardagsljud som dammsugare, kaffemaskin, bilar, dörrar som smäller osv.
  • Specialiserade ljud som metall mot metall, papperspåse eller plast med luft i som krossas, kasta godis i en pappkartong osv.
  • Visuella intryck som att vara utanför valpfarmen i uppfödarens hus, bilar som passerar, vara i ett främmande hus och trädgård, möta nya människor och några vänliga hundar, köra bil etc.
  • Att lära sig till exempel att bli uppkallad, borstad, få sina tänder undersökta, få sina klor klippta etc.

Endast positiva upplevelser

En mycket viktig punkt är att valparna bara får positiva upplevelser i de situationer de socialiseras. Det hjälper dem att bli självsäkra och nyfikna vuxna hundar som känner sig trygga i den stora världen.

De får till varje pris inte utsättas för negativa situationer eller situationer som varar för länge och tröttar ut dem – och absolut INTE för situationer som riskerar att få dem att känna sig otrygga, osäkra eller rädda!

Vikten ligger i att upplevelserna kommer att lagras i valpens hjärna för resten av livet. Även de negativa. Och de upplevelser som valparna har i så ung ålder kommer att väga så tungt att de utgör cirka 80 % av hela deras livstidsbank av inlärningsupplevelser.